Organisatie

 

Hoe ziet een dag eruit?
Iedere morgen van maandag tot vrijdag starten we de lesdag om 8:45. De kinderen komen na het signaal van de bel naar binnen, waar ze in de klas verwacht worden door de leerkracht. De ochtendpauze is van 10:15-10:30. Op het plein kunnen de kinderen dan terecht bij de pleinwacht. Om 12:00 is het middagpauze. Deze duurt een uur. Tijdens deze pauze kunnen kinderen thuis gaan eten, maar er bestaat ook een mogelijkheid om de kinderen op school te laten eten. Het overeten wordt geregeld door de hiervoor aangestelde overblijfouder. 
 Op maandag, dinsdag en donderdagmiddag begint de school om 13:00 en eindigt om 15:30. Eens in de twee weken gelden deze schooltijden voor de midden/bovenbouw ook op vrijdagmiddag. De kleuters zijn iedere vrijdagmiddag vrij. Op woensdag en eens in de twee weken voor de midden/bovenbouw op vrijdagmiddag is de school vrij.  

 

Gods Woord
Op onze school wordt al het onderwijs gegeven vanuit Gods Woord. Gods Woord heeft het hoogste gezag en daaraan willen wij als leerkrachten en leerlingen gehoorzamen. Daarom starten we iedere ochtend en middag met een psalm en gebed. Daarnaast willen we de leerlingen ook meer kennis meegeven vanuit Gods Woord. Dit doen we op maandagochtend door een nieuwe psalm of door een vraag en antwoord van de Catechismus. Op dinsdag, woensdag en donderdagochtend vertellen de leerkrachten, de kinderen een verhaal. Iedere vrijdag verwerken we datgene wat we uit de Bijbel hebben geleerd in de achterliggende week. Eens per maand hebben we op maandagochtend een weekopening met de hele school. Tijdens deze opening leren we een nieuwe Bijbeltekst aan. Deze Bijbeltekst is de rest van de maand overal te zien in de school, zodat de kinderen en ook de ouders aan deze tekst 
herinnerd worden.  Verder proberen we ook tijdens de lessen waar mogelijk te wijzen op God en bijvoorbeeld op Zijn schepping. We willen hierbij opmerken dat we de kinderen graag willen laten inzien dat ze een schepsel van God zijn. Dit willen we daarom ook steeds weer benoemen. Als leerkrachten gaan we daarom ook met respect om met de leerlingen. We behandelen ieder kind naar zijn behoeften. Het behandelen van een kind naar zijn behoeften is een voorwaarde voor de basisontwikkeling van een kind (Woltjer & Janssens, 2014) Dit wordt ook mogelijk gemaakt door het onderwijsondersteunend personeel, dat de leerkrachten tijdens de lessen ondersteuning biedt.  

 

Samenwerking
Tijdens de lessen bieden we de kinderen zowel de mogelijkheid om zelfstandig te leren werken als ook om samen te leren werken. We vinden het belangrijk dat kinderen zowel alleen als samen kunnen werken. Het samenwerken tijdens de les geven we vorm door het gebruik van coöperatieve werkvormen. Coöperatief leren houdt in dat de leerlingen worden opgevoed tot democratisch denken en handelen, tot samenwerken en actief leren (van Vugt, 2002).  Coöperatief leren vraagt verantwoordelijkheid van het kind. Hierdoor leren de kinderen ook te leven in een samenleving, waarbij er veel verantwoordelijkheden op de kinderen afkomen.  Naast deze werkvormen gebruiken we ook beeldend materiaal tijdens onze lessen. Dit doen we door echte materialen mee te nemen of door bijvoorbeeld foto’s/filmpjes te laten zien. Het kind beleeft daardoor wat het leert. Spel is daarbij een belangrijke activiteit die in ons onderwijs een grote rol speelt in alle klassen. Spel is namelijk de belangrijkste activiteit van kinderen, aldus de pedagoog Vygotsky (Alkema, Kuipers, Lindhout, & Tjerkstra, 2015). 

 

Beleving
Om de kinderen verder te laten ervaren wat ze leren in de klas, organiseren we een aantal keer per jaar excursies naar relevante plaatsen. Hierbij kunt u denken aan musea, waarbij verdiepend ingegaan wordt op een thema wat we hebben behandeld of de natuur. Met behulp van 'natuurouders' wordt er één keer per jaar een excursie georganiseerd waarbij de kinderen de natuur kunnen beleven. Hierbij staat opnieuw de schoonheid van Gods schepping centraal.  

 

 

 

Literatuur 

Alkema, E., Kuipers, J., Lindhout, C., & Tjerkstra, W. (2015). Meer dan onderwijs. Assen, Nederland: Van Gorcum. 

 

Van Vugt, J. M. C. G. (2002). Coöperatief leren binnen adaptief onderwijs. Amersfoort, Nederland: ThiemeMeulenhoff. 

 

Woltjer, G., & Janssens, H. (2014). Hoe ga je om met kinderen op school en hun ouders? Groningen/Houten, Nederland: Noordhoff Uitgevers.